4919644099399640360no_edited.jpg

יום הזיכרון לרצח יצחק רבין

פעילות בחוג המשפחה 

 

רבין בתמונות

חידון הכרות עם סיפור חייו

דמוקרטיה בקומיקס

מה אתם יודעים על מחאה לגיטימית?

היסטוריה לילדים

כיצד נסביר לילדינו על רצח רבין?

סיפורים למחשבה

כיצד מתמודדים עם הכרעת הרוב?

 

הקדמה להורה

רצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא זיכרון קשה ומכונן בהיסטוריה של החברה הישראלית, מדינת ישראל והעם היהודי.

בשגרה, יום הזיכרון לרצח מצוין במסגרת שיח וטקסים במערכת החינוך. במציאות הנוכחית, אנו מזמינים אתכם לציין את יום הזיכרון בחוג המשפחה.

היסטוריה לילדים - רצח ראש הממשלה יצחק רבין

ב-4 בנובמבר 1995, י"ב בחשוון תשנ"ו, בסופה של עצרת תמיכה בהסכם השלום שהובילה ממשלת ישראל, התנקש יגאל עמיר בראש הממשלה יצחק רבין. הרקע לרצח היה אי הסכמה בין חלקים בעם בנוגע להסכם השלום בין העם הפלסטיני למדינת ישראל, עליו חתם יצחק רבין בתמיכת ממשלתו. חלקים בחברה הישראלית האמינו שההסכם עם הפלסטינים חשוב וטוב, וחלקים אחרים בחברה האמינו שההסכם מסכן את ביטחון מדינת ישראל.

במדינה דמוקרטית מעודדים הבעת מגוון דעות ועמדות, ולעיתים מתגלות מחלוקות בשאלות שונות העומדות על סדר יומה של החברה. דרך מרכזית לניהול מחלוקות היא קבלת החלטה בהצבעה. בהצבעה ההחלטה נקבעת עפ"י עמדת הרוב. אחת לארבע שנים אזרחי ואזרחיות ישראל יוצאים לקלפיות כדי להחליט יחדיו מי ינהיג את המדינה. הממשלה הנבחרת מורכבת ממספר מפלגות המייצגות עמדות שונות. השונות בין המפלגות מאפשרת לתת ביטוי לעמדות ודעות שונות בחברה. 

בשנת 1992 נבחר יצחק רבין לראשות ממשלת ישראל. רבין, שהיה רמטכ"ל בעברו, פעל רבות להשגת הסכם שלום עם המדינות השכנות לישראל. בתחילה פעל להשגת הסכם שלום עם ירדן, ובהמשך פנה להשגת הסכם שלום עם הפלסטינים. המתנגדים להסכמי אוסלו ערכו הפגנות רבות נגדו ונגד הממשלה. לצד מי שהפגינו בהתאם לכללי המחאה הנהוגים במדינה דמוקרטית, היו מעטים שהתנגדו באופנים אלימים, האסורים במדינה דמוקרטית, כגון הסתה, אלימות מילולית ואלימות נגד רכוש. 

25 שנים עברו והחברה הישראלית עדיין מתאוששת מרצח ראש הממשלה. חשוב לחזור ולהזכיר שבישראל, כמו מדינות רבות, ישנן קבוצות שונות, שלהן דעות שונות ואף סותרות. במדינה דמוקרטית לקבוצות השונות אחריות להביע את דעותיהן באופנים דמוקרטיים, ולקבל את הכרעת הרוב או את הכרעת המנהיגות. חשיבות יום הזיכרון לרצח אינו רק בהכרות עם דמותו של רבין ומורשתו, אלא גם בעיסוק בהשלכות הרצח על הדמוקרטיה הישראלית ועל המרקם החברתי בישראל.

 

רבין בתמונות

גלו את הקשר בין התמונה לתחנות בחיי רבין. לחצו על כל תמונה לגילוי התשובה הנכונה.

דמוקרטיה בקומיקס

בחנו את עצמכם: מי יודע/ת להבדיל בין מחאה לגיטימית למחאה שאינה לגיטימית? 

מה אזרחים ואזרחיות במדינה דמוקרטית יכולים לעשות אם אינם מסכימים עם החלטת ממשלה?

מחאה במדינה דמוקרטית - נכון / לא נכון:

 
 

סיפורים למחשבה

יום הזכרון לרצח רבין מעלה שאלות ביחס להתמודדות החברה עם מחלוקות עמוקות. הסיפורים המצורפים מתארים מחלוקות בין ילדים, ושאלות על דרכי ההתמודדות עימן. קראו את הסיפורים כבסיס לשיח משפחתי על התמודדות נכונה עם קשיים ומחלוקות.  

נבחרת האתלטיקה

נבחרת האתלטיקה בביה"ס היסודי יגאל אלון ידועה כנבחרת הטובה ביותר באזור. תלמידים רבים רוצים להתקבל לנבחרת. גלעד, המורה לספורט, מחליט מי התלמידים/ות שיתקבלו לנבחרת.

יונתן היה בטוח שיבחר לנבחרת השנה. הוא טוב יותר מכל הבנים בכיתה בריצה, ולכן לא הרגיש שהוא צריך להתאמן כדי להוכיח את עצמו.

ביום בו הכריזו על המשתתפים/ות בתחרות העירונית גלעד קרא את רשימת השמות וקיפל את הדף בלי להקריא את השם של יונתן. יונתן נשאר המום – איך השם שלו לא הופיע? כשהבין שלא התקבל לתחרות בעט בכדור הכי רחוק שהצליח ורץ להתחבא.

בערב סיפר לאבא שלו על אכזבתו הגדולה. אבא של יונתן אמר לו: 'אני מבין שאתה מאוד עצוב שלא התקבלת. אולי אם תתאמן תוכל להיות בנבחרת של השנה הבאה?'.

יונתן שאל: 'אם אני רץ הכי מהר, למה אני לא בנבחרת?'. אבא של יונתן ענה: 'המורה גלעד בוחר את המשתתפים המון שנים, וכנראה שהוא יודע מה נכון לנבחרת'.

יונתן עדיין לא הבין מדוע גלעד לא בחר בו לנבחרת.

  • מה ההבדל בין ההחלטה בסיפור על נבחרת האתלטיקה לבין ההחלטה בסיפור המועצה? 

  • מדוע קשה ליונתן לקבל את ההחלטה של גלעד?

  • אם הייתם חברים/ות של יונתן, מה  כדאי לומר לו?

בחירות בבית הספר

בכיתה ד'1 התקיימו בחירות למועצת תלמידים/ות. שלושת המועמדים יעל, רומי ואלון, הכינו קמפיין בחירות מושקע ומילאו את הכיתה בשלטים, מדבקות וסוכריות עם הסלוגן שלהם על העטיפה.

יום הבחירות הגיע. אלון ניצח עם רוב של 15 קולות, יעל קיבלה 10 קולות ורומי קיבלה 8 קולות. רומי התאכזבה והתיישבה בכסאה. יעל, לעומתה, התפרצה בכעס על אלון ועל מחנכת הכיתה ואמרה: 'זה לא פייר! לאלון אכפת רק מהבנים והוא לא יקשיב לנו בכלל! אם אלון הולך למועצת התלמידים אני לא אקשיב לשום החלטה שלו!'.

לפני שהספיקו לענות לה, יעל רצה החוצה, ואחריה שלוש מחברותיה הטובות. 

  • מדוע יעל כעסה כל כך ומה הדאיג אותה?

  • מה אלון יכול לעשות כדי להיות נציג טוב של הכיתה במועצת התלמידים?

  • האם יצא לכם/ן להיתקל במקרה דומה?

שיר סיום 

יענקל'ה רוטבליט ושלום חנוך כתבו את השיר 'שלום חבר' לאחר הרצח. השיר, בביצועו של אריק איינשטיין, הפך לשיר המזוהה ביותר עם הרצח. השיר משלב ציטוט מ-'שיר הרעות', השיר האהוב על רבין.

האם תדעו למצוא את הציטוט בשיר?

שלום חבר / יענקל'ה רוטבליט ושלום חנוך 

 

וכיכר העיר מוארת

רבבות כל אוהביך

נהרו אל העצרת

נאספו לראות פניך

 

עת נבוך סמוק כילד

את קולך בשיר נתת

הגורל נקש בדלת

ואתה כלל לא שמעת

 

שוב ושוב עובר בי רעד

מי יכול היה לדעת

מה נאמר ואין מילים

פשוטות יותר

שלום חבר

 

בעודך טובל באושר

ובשיר שלום פוצח

שם בחושך לשעת כושר

כבר המתין המרצח

 

הכיכר כולה הומה ו...

לב אל לב נפתח כפרח

אקדחו טעון במוות

ועיניו קרות כקרח

 

ליל הסתיו יורד על נגב

ערבה בוכה מנגד

גם למעלה אין מילים פשוטות יותר

שוב ושוב עובר בי רעד...

 

רחובות שטופים בבכי

יום ולילה ושבוע

הדמעות זולגות על לחי

אור נרות רוטט מדוע

 

חווריין עולה השחר

נסוגים צללים של לילה

עוד מעט חמה זורחת

ונקום ללכת הלאה

 

ליל הסתיו יורד על נגב

ערבה בוכה מנגד

גם למעלה אין מילים פשוטות יותר

שוב ושוב עובר בי רעד...

ניתן לקבל את התכנים יישר לנייד! ההודעות נשלחות לקראת חגים וע"י מנהלי הקבוצה בלבד

מעדיפים לקבל את המידע במייל?

לתכנים משתנים מדי חודש - עקבו אחרינו בפייסבוק

 מבית מכון שיטים

מכון שיטים